Název:
Problematika sebepoškozování u dospívajících ve srovnání běžné školy a výchovného zařízení
Překlad názvu:
The Issue of Adolescent Self-harm in Comparism of Regular School and Facility for Kids with Behavioral Disorders
Autoři:
Zimmermannová, Táňa ; Arnoldová, Anna (vedoucí práce) ; Langer, Marketa (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] A b s t r a k t ZIMMERMANNOVÁ, Táňa. Problematika sebepoškozování u dospívajících ve srovnání běžné školy a výchovného zařízení. Praha: Husitská teologická fakulta Univerzity Karlovy, 2014. s. 80. Diplomová práce. Tato práce se zabývá fenoménem sebepoškozování u dospívajících, a to nejen z hlediska jeho prevalence u běžné a problematické mládeže, ale také z hlediska profesionálů, kteří s mládeží pracují. Výzkumná část práce je proto rozdělena do dvou částí. První mapuje výskyt sebepoškozování u žáků běžné střední školy ve srovnání s klienty etopedického - Dětského domova se školou (DDŠ) v Chrudimi a je zpracována pomocí standardizovaného dotazníku Self-Harm Invetory (SHI, 1998). V této části výzkum prokázal, že mezi běžnou populací a problematickou mládeží se nevyskytuje žádný významnější rozdíl v četnosti výskytu problematického chování; pouze u typicky sebepoškozujících praktik se dané projevy vyskytovaly téměř trojnásobně častěji u klientů DDŠ než u žáků běžné SŠ. Druhá výzkumná část byla zaměřena na odhalení znalostí a z nich vycházejících kompetencí pedagogických pracovníků k intervenci sebepoškozujícího chování u mládeže. Z porovnání kompetencí profesionálů v běžné škole (učitelů) a v DDŠ (učitelů a vychovatelů) za využití speciálně pro tento účel vytvořeného dotazníku Self-Injury Survey (SSI, 2007)...A b s t r a c t ZIMMERMANNOVÁ, Táňa. The Issue of Adolescent Self-harm in Comparism of Regular School and Facility for Kids with Behavioral Disorders. Praha: Hussite Theological Faculty, The Charles University, 2014. pp 80. Diploma Dissertation. The thesis is focused on the phenomenon of adolescent self-harm, concerning its prevalence among normal and problematic youth, and also the knowledge of professionals who work with youth. The research is divided in two parts. The first one maps the incidence of self-harm among pupils of a secondary school in comparison with clients of Facility for Kids with Behavioral Disorders in Chrudim and is processed using a standardized questionnaire called Self-Harm Invetory (SHI, 1998). The results show that there is nosignificant difference between normal and troubled youth in the prevalence of the risk behavior itself, but typically self-harm practices are already several times more prevalent among youth with behavioral disorders.It aims to find out whether it can be assumed that self-harm threatens only adolescents with special needs and if it is a marginal issue in general population. The second part of the research is focused on the discovery of knowledge and the basic skills of educators to intervene self-harm behavior among youth. For this reason, the knowledge of the...
Klíčová slova:
dospívání; dětský domov se školou; sebepoškozování; Self-Harm Invetory; Self-Injury Survey; střední škola; facility for kids with behavioral disorders; secondary school; self-harm; Self-Harm Invetory; Self-Injury Survey; teen age