Název:
Vliv hudby na rozvoj osobnosti a využití muzikoterapeutických technik a prvků v pedagogické praxi
Překlad názvu:
Influence of Music in Personal Development and use of music therapy elements and technics in educational practice
Autoři:
Počtová, Lenka ; Pelikán, Jiří (vedoucí práce) ; Slavíková, Marie (oponent) ; Slavík, Jan (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Disertační práce "Vliv hudby na rozvoj osobnosti a využití muzikoterapeutických technik a prvků v pedagogické praxi" popisuje působení hudby na člověka a souvislosti hudebních a nehudebních oblastí života člověka a světa. Tyto existující souvislosti jsou východiskem pro hledání možností, jak využít působení hudby v pedagogické praxi pro podporu sebepoznání, osobnostního růstu a sociálního rozvoje. Celá práce je členěna do pěti teoretických kapitol a jedné empirické. První kapitola popisuje některé rysy výchovy, které jsou klíčové, chceme-li podpořit rozvoj mladého člověka v autentickou, vnitřně integrovanou a socializovanou osobnost. Prožitek a vlastní zkušenost spolu s reflektivním dialogem jsou hlavními prostředky takto orientovaného výchovného procesu. Dále jsou popsány některé charakteristiky artefiletiky a osobnostní a sociální výchovy, které představují inspiraci pro využití působení hudby a hudebních prožitků ve výchově. Druhá kapitola vymezuje hlavní rysy i hranice vzájemně se prolínajících oborů muzikoterapie, hudební pedagogiky a nového oboru muzikofiletiky. Třetí kapitola se věnuje již samotné hudbě, jejímu původu, charakteristikám, významu i některým vlivům, které přináší do života člověka. Čtvrtá kapitola se zabývá účinky hudby na člověka, jeho fyzický organismus, duševní prožívání i kognitivní...The thesis on "Influence of music in personal development and use of music therapy elements in educational practice" describes the music impact on human being and connection of musical and non musical realms of life of man and the world. This existing connectedness is a basis for searching for possibilities how to use the music in educational practice to support self understanding, personal and social development. The whole thesis consists of five theoretical and one empirical chapter. In the first chapter few key attributes of education that may support a young man in growing into authentic, integrated and social personality are described. One's own experience and reflective dialogue are considered the main means of this kind of educational process. Later some characteristics of art philetics and personal and social skills training are described for they bring inspiration for use of music and musical experience in educational practice. The second chapter sets forth the outlines and main characteristics of music therapy, music education and music philetics which can coincide with each other. The third chapter describes the music itself, its origin, qualities, meaning and certain effects that music brings into human life. The fourth chapter deals with impacts of music on man, his body, mental life, cognitive...
Klíčová slova:
hudba; muzikofiletika; muzikoterapie; osobnost; osobnostní a sociální výchova; prožitek; působení hudby; reflektivní dialog; rozvoj osobnosti; výchova