TY - THES TI - Předčtenářská gramotnost u dětí se sluchovým postižením TT - Pre reading and Early Literacy of Children with Hearing Handicaps AU - Siková, Kristýna AB - This bachelor thesis focuses on prereading and early literacy in children with hearing impairments. There are two parts, firstly a theortical part and secondly a practical part. The theoretical part provides definitions of literacy and looks at different approaches by various authors. This generally focuses on reading literacy, prereading and early literacy, and issues of children's reading. Next are outlined factors affecting prereading and early literacy, and early reading skills in children with hearing disabilities. The following chapter examines literacy and how it relates to the Curriculum Framework for Preschool Education. The Final section of the theoretical part is devoted to testing prereading and early literacy in both the Czech Republic and the international environment, not only for pupils with hearing disabilities, but also hearing pupils. The practical part is devoted to investigating research into prereading and the early literacy of children with hearing impairment in nursery schools for the deaf in the Czech Republic; focusing on their final year before entering elementary school. Keywords Literacy, Prereading and Early Literacy / Emergent literacy, Prereading and early skills, Child with hearing impairments, Testing of emergent literacy AB - Tato bakalářská práce se zaměřuje na předčtenářskou gramotnost u dětí se sluchovým postižením. V teoretické části práce jsou uvedeny definice gramotnosti a její odlišné pojetí u různých autorů. Poté se práce obecně zaměřuje na čtenářskou a předčtenářskou gramotnost a problematiku dětského čtenářství. Dále jsou nastíněny faktory ovlivňující problematiku předčtenářské gramotnosti a počátečního čtení u dětí se sluchovým postižením. Další kapitolu tvoří čtenářská gramotnost a její propojení s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. V závěru teoretické části je věnována pozornost testování předčtenářské gramotnosti v českém i mezinárodním prostředí, a to nejen u žáků se sluchovým postižením, ale i u žáků slyšících. Praktická část práce se pak věnuje výzkumu předčtenářské gramotnosti u dětí se sluchovým postižením v mateřských školách pro sluchově postižené v České republice v posledním roce před nástupem do základní školy. Klíčová slova Gramotnost, Předčtenářská gramotnost, Předčtenářské dovednosti, Dítě se sluchovým postižením, Testování předčtenářské gramotnosti UR - http://www.nusl.cz/ntk/nusl-341613 UR - http://hdl.handle.net/20.500.11956/72493 A2 - Hudáková, Andrea A2 - Richterová, Klára LA - cze KW - Testování předčtenářské gramotnosti KW - Child with hearing impairments KW - Gramotnost KW - Díte se sluchovým postižením KW - Prereading and Early Literacy KW - Testing of emergent literacy KW - Prereading and early skills KW - Emergent literacy KW - Předčtenářské dovednosti KW - Předčtenářská gramotnost KW - Literacy PY - 2014 PB - Univerzita Karlova, Ovocný trh 5, 116 36 Praha 1, http://cuni.cz/ ER -