TY - THES TI - České učebnice prvopočátečního čtení pro neslyšící žáky - od 19. do 21. století TT - Czech Textbooks of Reading at the Elementary Stage for the Deaf - from Century 19 to 21 AU - Pavlová, Hana AB - Předmětem práce jsou české učebnice prvopočátečního čtení pro neslyšící žáky od konce 19. století až do současnosti. Pozornost je věnována také metodám výuky čtení, celá problematika je zasazena do širšího rámce metod a postupů ve vzdělávání neslyšících žáků. V první části je pojednáno o metodách výuky čtení obecně a o zařazení těchto metod do výuky neslyšících žáků, druhá část se věnuje historii vyučování neslyšících, důraz je položen na výuku čtení, je nastíněna také souvislost výuky čtení s výukou správné artikulace a s výukou českého jazyka v tom kterém historickém období. V třetí části pak jsou popsány jednotlivé učebnice prvopočátečního čtení z formálního i obsahového hlediska a z hlediska použitých metod a učebních postupů. V závěru práce jsou shrnuty obecné charakteristiky učebnic prvopočátečního čtení pro neslyšící, je zde nastíněna souvislost těchto učebnic s výukou českého jazyka neslyšících. AB - The Bachelor's thesis characterises Czech textbooks of reading at the elementary stage for deaf pupils from the end of 19th century up to the present day. The attention is paid also to the methods of teaching reading, the issue is put into context of methods of educating deaf pupils. The first chapter covers the methods of teaching reading in general and inclusion of these methods in education of deaf pupils. The second chapter is dedicated to the history of teaching the deaf with an emphasis on teaching reading, it outlines the connection between teaching reading, teaching correct articulation and teaching the Czech language in different historical periods. The third part describes textbooks of reading at the elementary stage from a formal and a content point of view as well as the methods used and teaching techniques. The last part of the thesis summarizes general characteristics of textbooks of reading at the elementary stage for the deaf as well as the connection of these books to teaching the Czech language to the deaf pupils. UR - http://hdl.handle.net/20.500.11956/71554 UR - http://www.nusl.cz/ntk/nusl-340680 A2 - Hudáková, Andrea A2 - Komorná, Marie LA - cze KW - metody výuky čtení KW - textbooks of reading at the elementary stage KW - primers KW - teaching of Czech language KW - učebnice prvopočátečního čtení KW - teaching reading to the deaf pupils KW - deaf pupils KW - neslyšící žáci KW - výuka českého jazyka KW - výuka čtení neslyšících žáků KW - slabikáře KW - methods of teaching reading PY - 2014 PB - Univerzita Karlova, Ovocný trh 5, 116 36 Praha 1, http://cuni.cz/ ER -