Název:
Virtuozita a performance maskulinity: Hudební etnografie jednoho pražského neromského gypsy jazzového uskupení
Překlad názvu:
Virtuosity and Performance of Masculinity: Music Ethnography of a Non-Roma Gypsy Jazz Group in Prague
Autoři:
Kašparová, Žofie ; Zdrálek, Vít (vedoucí práce) ; Jurková, Zuzana (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta Ústav hudební vědy Bakalářská práce Virtuozita a performance maskulinity: Hudební etnografie jednoho pražského neromského gypsy jazzového uskupení autor práce: Žofie Kašparová 2014 Abstrakt V této práci etnografickou metodou zkoumám pražskou gypsy jazzovou kapelu Sylvanio Orchestra (název je kvůli zachování anonymity změněn). Ve výzkumu vycházím převážně ze svých pozorování při performancích, z rozhovorů se členy kapely i ze své osobní zkušenosti hudebnice a často jediné ženy v mužském kolektivu. Práce je tedy do jisté míry autoetnografií. Svůj výzkum jsem soustředila na pražskou neromskou kapelu Sylvanio Orchestra, která hraje gypsy jazz. Popisuji, jak vypadají jejich performance, převážně jam sessiony (tedy participativní performance) a jaké mechanismy v nich fungují. Jednou ze základních charakteristik žánru je virtuozita a s ní úzce souvisí soutěživost. Skupina se zvenku jeví poněkud nepřístupnou, což je způsobeno převážně intelektuálními hudebními kódy, které jsou pro outsidera neprůhledné a které souvisí s virtuozitou pro gypsy jazz typickou. Domnívám se, že virtuozita, soutěživost a další znaky gypsy jazzové performance mohou být vnímány jako maskulinní projevy. V závěru práce se pokouším vysvětlit, proč je gypsy jazz dominantně mužskou záležitostí....Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta Ústav hudební vědy Virtuosity and Performance of Masculinity: Music Ethnography of a Non-Roma Gypsy Jazz Group in Prague Žofie Kašparová 2014 Abstract In this ethnography I examine the gypsy jazz band Sylvanio Orchestra which is based in Prague, Czech Republic. This research consists largely of my observations at their performances, interviews with the band members as well as my personal experience of being a musician and a woman in this predominantly male collective. Thus, this essay is partly an autoethnography. The research focuses on a group of non-Roma musicians which play gypsy jazz music. I describe how their performances work, which consist mostly of jam sessions (participatory performance), and which mechanisms occur in these environments. Virtuosity is one of the main characteristics of the genre and is coupled with a sense of competitiveness. The group appears exclusive from the outside which might be caused by intellectual musical communication codes which outsiders cannot read and which are connected with the virtuosity typical in gypsy jazz. I suggest that virtuosity, competitiveness along with other characteristics of gypsy jazz performance might be perceived as masculine. Finally, I try to explain the dominance of men in gypsy jazz. key words:...
Klíčová slova:
gender; gypsy jazz; maskulinita; performance; virtuozita; gender; gypsy jazz; masculinity; performance; virtuosity