Original title:
Syndrom vyhoření u učitelů
Translated title:
Burn-out of teacher's
Authors:
Petříková, Olga ; Trpišovská, Dobromila (advisor) ; Michálková, Lucie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem diplomové práce je syndrom vyhoření u učitelů. Teoretická část obsahuje informace získané studiem odborné literatury, které se týkají pojmů syndrom vyhoření, vyčerpání, stres a vyznačuje jejich příčiny a příznaky. Popisuje osobnost učitele z hlediska typologie, profesních požadavků na učitele, syndromu vyhoření u učitele a jeho prevencí, jak syndromu vyhoření předcházet. Empirická část práce představuje výzkum na různých stupních škol. Metodou výzkumu je standardizovaný dotazník Burnout Measure převzatý od autorů Ayal Pines a Elliot Aronson.ABSTRAC The theme of this dissertation work is teachers' burnout syndrome. The theoretical part contains information from scientific literature concerning terms: burning out, exhaustion and stress, and shows their causes and symptoms. Teacher's personality is described from points of view of typology, professional demands, burnout syndrome and it is also explained how to prevent this syndrome. The empirical part of the work is represented by the research on various types of Prague schools. The standardized questionnaire Burnout Measure adopted from authors Ayal Pines and Elliot Aronson is used on that matter.
Keywords:
burn-out; exhaustion; syndrom; work with people; práce s lidmi; syndrom; učitel; vyhoření; vyčerpání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/68320