Original title:
Proměny české hudební publicistiky v důsledku rozvoje online žurnalistiky
Translated title:
Transformation of czech music journalism as a result of the development of online journalism
Authors:
Kyncl, Jan ; Hejlová, Denisa (advisor) ; Orban, Karol (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá proměnami české hudební publicistiky spojenými s rozvojem digitálních médií a online žurnalistiky. Nejdříve, ve své teoretické části, poskytuje stručný přehled vývoje hudební publicistiky u nás i ve světě a zabývá se úlohou hudebního kritika. Poté popisuje rozmach online žurnalistiky - opět v kontextu tuzemském i světovém - a pojmenovává hlavní specifika žurnalistiky na digitálních platformách a také její současné trendy. Další část práce už se zaměřuje na českou hudební publicistiku v éře prudkého rozvoje digitálních médií po roce 1995 a snaží se postihnout hlavní ekonomické a socio-kulturní jevy, které ji formovaly. Zaměřuje se také specificky na segment časopiseckého trhu a na různé podoby pronikání hudební publicistiky do oblasti internetu. V analytické části práce jsou pak zpracovány mediální mapy tištěných hudebně-publicistických periodik a jejich internetových ekvivalentů a na příkladu nejnavštěvovanějšího tuzemského hudebního serveru ukázány výrazné rysy současné české hudební publicistiky na internetu.This thesis deals with the changes within Czech music journalism that are connected to the boom of digital media and online journalism. Firstly, in its the theoretical part, this thesis offers a brief overview of a history of music journalism in Czech lands as well as worldwide and suggests what the role of a music critic is. Then it describes the boom of online journalism - again in Czech context as well as in a wolrdwide context - and continues with describing the main specfics of online journalism.It also mentions current trends of online journalism. The second part of this thesis focuses exclusively on Czech music journalism in the era of a drastic book of digital media after 1995. Main economic and sociocultural trends that influenced Czech music journalism are also mentioned. The second part of this thesis then focuses on a Czech magazine market and various forms of music journalism within a Czech online environment. For the research part of this thesis two media maps of Czech music print and Czech music websites have been made which is followed by a analysis the most popular music website Musicserver.
Keywords:
journalistic trends; magazines; Music journalism; music websites; new media; online journalism; Hudební publicistika; hudební servery; nová média; online žurnalistika; trendy v žurnalistice; časopisy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/64361