Original title:
Sebehodnocení žáků při přestupu z 1. na 2. stupeň základní školy
Translated title:
Selfevaluation of pupils during transition between 1st and 2nd primary school level
Authors:
Dvořáková, Dita ; Kolář, Zdeněk (advisor) ; Kasíková, Hana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem diplomové práce je ,,Sebehodnocení žáků při přestupu z 1. na 2.stupeň základní školy (a spolupráce učitelů při stanovení kritérií sebehodnocení)". Práce je koncipována jako teoreticko - empirická. Cílem teoretické části diplomové práce je vymezení základních pojmů sebehodnocení žáků a spolupráce učitelů při vytváření hodnotících kritérií s oporou o didaktickou a psychologickou literaturu. Cílem empirické části diplomové práce je zmapování využívání sebehodnocení žáků při přechodu z prvního na druhý stupeň základní školy. Empirická sonda byla prováděna v průběhu dvou let u žáků 5.ročníku a následně u stejných žáků o rok později v 6.ročníku. Metodou empirické sondy bylo hlavně pozorování vyučování, které bylo doplněno rozhovory s žáky, učiteli a ředitelkou školy. Bylo zjištěno, že na prvním stupni základní školy se věnuje velká pozornost sebehodnocení a je využíváno téměř ve všech aktivitách žáka. Na druhém stupni základní školy využívají sebehodnocení jen někteří učitelé, většinou nedochází k návaznosti na první stupeň. Učitelé druhého stupně nespolupracují na tvorbě společných kritériích hodnocení, přestože vedení školy se o to snaží. Diplomová práce je doplněna praktickými ukázkami hodnotících listů z dané školy.The topic of my graduation final thesis is "Pupils self-evaluation during the children transfer from 1. to 2. level of a primary school (and teachers help with determining self-evaluation criteria). The thesis is composed as theoretical - empirical work. The mail goal of the theoretical part of my final thesis is to define main terms of pupils self-evaluation during the evaluating criteria formation and teachers help with determining self-evaluation criteria using didactical and psychological literature. The main goal of the empirical part of my final thesis is to map the occurrence of self- evaluation of pupils during their transfer from 1. to 2. level of the primary school. The empirical study was carried out during two years. It was focused on 5th grade pupils and subsequently their situation one year after- in 6th grade. The basic method was observation of educational process and the observation was completed by dialogues with teachers, pupils and the school director. The result is, that the self-evaluation at the first level of primary school is strongly taken into account and is used during almost all pupils activities. The situation on the second level of the primary school is different, the self-evaluation is only used by several teachers and there is no continuity between these two levels...
Keywords:
cooperation with teachers; evaluation criteria; Selfevaluation of pupils; transition between 1st and 2nd primary school level; formy sebehodnocení; kritéria a indikátory hodnocení; přechod z 1. na 2. stupeň; sebehodnocení žáků; týmová spolupráce učitelů
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/58824