Home > Academic theses (ETDs) > Bachelor's theses > Proč se turecké děti v České republice učí turecky? Vliv jazykových ideologií na management osvojování jazyka v tureckých rodinách v ČR
Original title:
Proč se turecké děti v České republice učí turecky? Vliv jazykových ideologií na management osvojování jazyka v tureckých rodinách v ČR
Translated title:
Why do Turkish children in the Czech Republic learn Turkish? On how language ideologies influent management of language acquisition in Turkish families in the Czech Republic
Authors:
Özörencik, Helena ; Sherman, Tamah (advisor) ; Mrázková, Kamila (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se na příkladu tureckých dětí vyrůstajících v České republice, respektive Praze, zabývá vlivem jazykových ideologií na management akvizice jazyka ve vícejazyčné situaci. Práce potvrzuje předpoklad, že členové turecké komunity v ČR znají a sdílejí negativní stereotyp založený na ideologii mateřského jazyka, který v tureckém veřejném diskurzu konceptualizuje představu o důsledcích života ve vícejazyčné situaci. Výzkum zaměřený na ověření souvislosti jednoduchého a organizovaného managementu provedený prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů a experimentu však ukazuje, že v souladu s tím, jak vnímají svou životní situaci - a navzdory existenci negativních stereotypů spojených s migrací -, rodiny dětí neprovádějí specifický management akvizice jazyka a spoléhají na standardní mechanismy jazykové socializace.This bachelor thesis deals with the question of language ideologies influence on language management activities in multilingual constellation based on the situation of group of Turkish children growing up in Prague. The thesis confirms the assumption that members of Turkish community in Czech Republic are familiar with the negative stereotypes concerning migration impact on language use based on the mother tongue ideology which are present in Turkish public discourse. Research focused on the interplay of simple and organized level of language management conducted via semi-structured interviews and experiment shows that despite the family situation and language ideologies shared, families rely on standard language socialization processes and do not take any special measures of language acquisition management.
Keywords:
children; conversation analysis; Czech Republic; family; family language policy; language aquisition; language ideologies; Language management; multilingual situation; research; Turkish; akvizice jazyka; děti; family language policy; jazykové ideologie; Jazykový management; konverzační analýza; rodina; turečtina; vícejazyčná situace; výzkum; Česká republika
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/57537