Název:
Role genderu ve vybraných irských dramatech
Překlad názvu:
The Role of Gender in Selected Irish Plays
Autoři:
Pichrtová, Lenka ; Wallace, Clare (vedoucí práce) ; Pilný, Ondřej (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] The purpose of this thesis is to examine how the turbulent changes within the Irish society affected the face of modern Irish drama. Ireland, originally a rural country bound by religious dogmas and its own colonial past, underwent a considerable amount of development in the latter half of the 20th century; it was predominantly manifested through an increased Celtic Tiger economic prosperity and decreasing influence of the Catholic Church. The central interest of Irish culture has always been the effort to define a unifying national metanarrative and identity. In the beginning of the 20th century this desire was motivated by a struggle to establish a vital opposition between Ireland and Great Britain and definitely renounce its depreciating status of a former colony. However, in the second half of the 20th century the discrepancy between the nationalist ideology driven idea of Irish identity (whose value has always been questionable to say the least) and its modern reality became unbridgeable. The introduction of this thesis is dedicated to summarizing the changes within the Irish society in the course of the 20th century. A brief characterization of this turbulent development should justify the urge of more recent artists to re-formulate the Irish national metanarrative to suit the 20th century...Cílem této diplomové práce je zmapovat, jak se promítly rozsáhlé změny v irské společnosti do podoby moderního irského dramatu. Kdysi především rurální země svázaná náboženskými dogmaty a koloniální minulostí prošla ve druhé polovině dvacátého století výrazným vývojem, poznamenaným především slábnoucím vlivem katolické církve a rostoucí ekonomickou prosperitou. Ústřední problematikou irské kultury byla vždy snaha o definici všeobjímající národní identity. Tato snaha byla nejdříve na počátku dvacátého století podmíněna touhou odlišit se od Velké Británie a oprostit se od koloniální minulosti. Ve druhé polovině dvacátého století se však ideologický obraz národní identity (jehož validita byla beztak vždy přinejmenším sporná) začal stále více vzdalovat realitě. Úvod této práce bude věnován shrnutí změn, kterých doznala irská společnost v průběhu dvacátého století. Ze stručné charakterizace těchto změn by měla jasně vyplynout nutnost přeformulování hlavních znaků národní identity, kterou pociťovali irští umělci druhé poloviny dvacátého století. V centru zájmu této práce bude analýza tří divadelních her reprezentujících moderní irské drama - Carthaginians Franka McGuinnesse, Dancing at Lughnasa Briana Friela a The Mai z pera Mariny Carr. Původní definice irské národní identity do značné míry stavěla na...
Klíčová slova:
Brian Friel; Carthaginians; Dancing at Lughnasa; Frank McGuinness; Gender; Marina Carr; Modern Irish drama; Performativity; Sexuality; The Mai; Brian Friel; Carthaginians; Dancing at Lughnasa; Frank McGuinness; Gender; Marina Carr; Moderni irske drama; Performativita; Sexualita; The Mai