Original title:
Přestavba letounu Z 142 s pohonnou jednotkou LYCOMING
Translated title:
Rebuilding an airplane Z 142 with a LYCOMING power unit
Authors:
Šurkala, Martin ; Horák, Marek (referee) ; Píštěk, Antonín (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Cílem diplomové práce je náhrada stávající pohonné jednotky M 337AK letounu Zlin 142 za pohonnou jednotku typu Lycoming s odpovídající vrtulí. Dalším úkolem je zástavba příďového podvozku typu VUT 100. První část této práce se zabývá volbou náhradní pohonné jednotky. V této části jsou jednotlivé motory porovnávány s ohledem na letové výkony (stoupání atd.). Další část se zabývá výpočtem nových centráží, obálek zatížení a zatížení působícího na motorové lože. Poslední část se zaměřuje na konstrukční návrh zástavby pohonné jednotky a pevnostními výpočty.
The aim of this master´s thesis is to replace the current engine M 337AK of the aeroplane Zlin 142 for the engine of Lycoming type with an appropriate propeller. Another purpose of the study is the installation of a nose undercarriage of VUT 100 type. The first part of the thesis examines the alternatives of replacement engines. Here the individual engines are compared with regard to their flight characteristics (climbing etc.). The next part presents the calculation of new CG positions, flight envelopes and the load affecting the engine mount. Finally, the last part focuses on the constructional plan for the engine installation and the structural analysis.
Keywords:
engine mount; flight performance; Lycoming; MK 337AK; nose undercarriage; structural analysis; letové výkony; Lycoming; M 337AK; motorové lože; pevnostní výpočty.; příďový podvozek
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/67107