Název:
Tvořivost a její rozvoj
Překlad názvu:
Creativity and development of creativity
Autoři:
Nebřenská, Dagmar ; Šnýdrová, Ivana (vedoucí práce) ; Froněk, Jan (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem mé bakalářské práce je analyzovat tvořivost a možnosti jejího rozvoje. Práce tvořena devíti kapitolami, z nichž každá pojednává o rozdílném aspektu kreativity. Vstupní partie práce uvádí do problematiky, definuje pojem tvořivosti z rozdílných úhlů pohledu a problémy spojené s definováním kreativity. Následuje přehled pojetí tvořivosti v historickém vývoji. Další část textu je věnována kreativní osobnosti, přibližuje pojetí tvořivé osobnosti, Guilfordův přístup k tvořivosti, rysy kreativní osobnosti, vztah tvořivosti a inteligence, vztah motivace a tvořivosti a vybrané faktory funkce mozku z hlediska tvořivosti. Poté je pozornost věnována tvůrčímu procesu, fantazii, typům tvořivých produktů a kritériím na produkty kladená. Následující pasáž se zaměřuje na percepční, intelektové a výrazové, emoční a prostředím dané překážky tvořivosti a popisuje Guilfordův model kreativního řešení problémů. Poté jsou přiblíženy vybrané techniky rozvoje tvořivosti: brainstorming, brainwriting, synektika a laterální myšlení. Závěrečná kapitola shrnuje předcházející. Tvořivost je fenoménem, kterému je věnována stále větší pozornost, je univerzálně se uplatňující klíčovou kompetencí, jejíž rozvoj musí brát do úvahy schopnosti, motivaci a vlivy prostředí.The purpose of my Bachelor's degree thesis is to analyse creativity and possibilities of development of creativity. The thesis is composed of nine chapters, each of them dealing with different aspect of creativity. Introductory chapter defines term creativity from different points of view as well problems connected with its defining. Then is provided an outline of historical concepts of creativity. Next part of text examines creative personality, deals with concept of creative personality, Guilford's aproach to creativity, features of creative personality, interrelationship of creativity and intelligence, interrelationship of creativity and motivation, selected aspects of brain's function for creativity. Then are described fases of creative process , a role of fantasy in creative process, types of creative product and criteria of creative product. Next portion concentrate on perceptional, intellectual, emotional and environmental barriers to creativity and provides Guilford's Creative Problem Solving. Then are described selected techniques of development of creativity, brainstorming, brainwriting, synectics and lateral thinking. Conclusions are drawn in Chapter Nine. Increasing attention is paid to phenomenon of creativity. Creativity is considered to be generally applicable key competence, development of...
Klíčová slova:
bariéry tvořivosti; pojem tvořivost; rozvoj tvořivosti; tvořivá osobnost; tvůrčí proces; tvůrčí produkt; vývoj názorů na tvořivost; barriers to creativity; creative personality; creative process; creative product; development of creativity; historical concepts of creativity; term creativity