TY - THES TI - Výuka věd o atmosféře v rámci zeměpisu TT - Teaching of Atmospheric Sciences within Geography AU - Trtková, Jana AB - Teaching of atmospheric sciences within geography Abstract The concepts of meteorology and climatology have become increasingly sought-after by many people. Their popularity probably stems from everyday experience with weather and climate along with discussions about climate change and sustainable development, which all have an impact on our lives. This is also one of the main reasons why they should be included in the curricula of our educational institutions. This paper investigates the representation of climatology and meteorology in school curricula, describing the expected outcomes thereof. A survey was conducted, which implies that 78% of respondents do not include these disciplines in their curricula (SVP) and 48% are dissatisfied with the systems of RVP and SVP. The time scheduled for teaching of meteorological and climatological topics is eight hours on average. During these lessons teachers most often discuss the issues of greenhouse effect, atmosphere and ozone. The curriculum generally lacks a practical approach to the subject matter, which is essential for the skills and future lives of students. The next sections of the paper suggest several information sources that could potentially be used in education. The last part is devoted to dialectical aspects of education. It emphasizes the... AB - Výuka věd o atmosféře v rámci zeměpisu Abstrakt Tématika meteorologie a klimatologie je pro spoustu lidí v dnešní době velmi populární. Popularita pravděpodobně vyplývá z každodenních zkušeností s počasím, podnebím a diskuzemi o klimatických změnách a udržitelném rozvoji, které ovlivňují naše životy. To je jeden z hlavních důvodů, proč by tématika meteorologie a klimatologie měla být zahrnuta i do vzdělávání. V práci je nastíněna situace z hlediska výuky meteorologie a klimatologie v kurikulárních dokumentech, ze kterých jsou vypsány konkrétní očekávané výstupy týkající se meteorologie a klimatologie. Na tuto část navazuje dotazníkové šetření, z jehož výsledků vyplývá, že 78% dotazovaných nemá tuto tématiku zpracovanou ve svém ŠVP a 48% je spíše nebo zcela nespokojeno se systémem RVP a ŠVP. Hodinová dotace, kterou si na výuku meteorologických a klimatologických témat jednotlivé školy zvolily je průměrně 8 vyučovacích hodin. V těchto hodinách se pedagogové nejčastěji věnují pojmům skleníkový efekt, atmosféra a ozon. Ve výuce chybí praktické pojetí tématiky, které je důležité pro vytvoření dovedností v budoucím životě žáků. V další části práce jsou shrnuty některé zdroje informací, ze kterých by pedagog ve své výuce mohl vycházet. Poslední část je věnovaná didaktickým aspektům výuky. Je zdůrazněna důležitost... UR - http://hdl.handle.net/20.500.11956/44811 UR - http://www.nusl.cz/ntk/nusl-309102 A2 - Hátle, Jan A2 - Müller, Miloslav LA - cze PY - 2012 PB - Univerzita Karlova, Ovocný trh 5, 116 36 Praha 1, http://cuni.cz/ ER -