Název:
Typologie uživatelů Facebooku
Překlad názvu:
Facebook users typology
Autoři:
Musilová, Marta ; Lupač, Petr (vedoucí práce) ; Sládek, Jan (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Hlavním cílem této práce je validace typologie uživatelů online sociálních sítí navrhované Brandtzægem, která je založena na míře aktivity a odlišnostech v používání funkcí nabízených Facebookem. Vychází z teorie digitální propasti, konkrétně se zaměřuje na propast participační. Ta vyjadřuje stav, kdy ne všichni jedinci mají stejnou možnost podílet se na tvorbě obsahu, což poté může vyústit v znevýhodnění některých skupin. Druhým východiskem je teorie sociálního kapitálu, neboť online sociální sítě pomáhají k jeho akumulaci a zjednodušují správu jedincových kontaktů. Byla zjištěna přítomnost čtyř typů, tři z nich byly totožné s navrhovanými: Sporadičtí uživatelé, Pozorovatelé a Pokročilí uživatelé. Čtvrtým typem byli Sdíleči, kteří vykazovali společné znaky s Diskutéry, proto je považuji za jejich variaci. V mém vzorku chyběli Socializátoři. Dále bylo zjištěno, že s mírou aktivity rostl i sociální kapitál. Výsledky taktéž naznačují genderově založenou participační propast s tím, že muži tvoří obsah o poznání více než ženy. Výzkum byl proveden online na vzorku 276 uživatelů Facebooku a vzhledem k tomu, že vzorek není reprezentativní, je charakter této práce čistě explorativní.The main purpose of this work is to validate SNS users' typology, proposed by Brandtzæg, which is based on their mode of use and activity on Facebook. The topology is based on the digital divide theory. In particular it focuses on the participation gap, which references the state in which not everyone has the same opportunity to participate in the production of online content, which can place certain groups at a disadvantage. The second framework for this paper is social capital theory; social networking sites contribute to social capital accumulation and simplify the maintenance of one's contacts. Four user types were detected, and three of them were same as suggested: Sporadics, Lurkers and Advanced users. The fourth indicated type were Sharers, who were not the same as Brandtzægs' Debaters, but they shared a lot in common, so they are counted as a variation on Debaters. My sample lacked Socializers. It was determined that the more active the user type, the bigger the social capital that type displayed. My results also suggest a gender-based participation gap, men being more participative than women. The research was conducted online with a total of 276 respondents; given that the sample was not representative, the nature of this work is explorative.
Klíčová slova:
digitální propast; Facebook; participační propast; sociální kapitál; typologie; digital divide; Facebook; participation gap; social capital; typology