Original title:
Půlstoletí existence Hornického pěveckého sboru Kladno
Translated title:
Half a century existence of Kladno Miners'Choir
Authors:
Procházková, Kateřina ; Bělohlávková, Petra (advisor) ; Nedělka, Michal (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Shrnutí Hornický pěvecký sbor Kladno je smíšený pěvecký sbor, který působí na Kladensku od roku 1958. Začínající pěvecké uskupení zpočátku vystupovalo jen příležitostně, ale s příchodem dirigenta Romana Makaria dostalo nový impuls k rozšiřování repertoáru a od desáté sezóny vystupuje se samostatným koncertním programem. Repertoár HPS Kladno je členěn do bloků a prezentován na koncertech tradičních i vystoupeních příležitostných. Sbor spolupracuje se sólovými umělci i symfonickým orchestrem, každoročně se prezentuje v zahraničí. Aktivní hudební činnost je bohatá a HPS Kladno patří do kulturního života města, jehož jméno nese ve svém názvu. Členská základna sboru je téměř ze třetiny tvořena pedagogy. Dotazníkový průzkum prokázal odraz sborového členství v jejich pedagogické praxi. Využíván je sborový repertoár pro zpěv, poslech i výchovně-vzdělávací činnost. Pedagogové využívají i podněty ze stylu vedení sboru. Nezanedbatelným přínosem pro rozvoj hudebnosti každého člena je cílená práce s hlasem, rozšiřování hudebních dovedností a povědomí o hudebním dědictví jiných národů.Kladno miners' choir is a mixed choir, which operates in Kladno since 1958. Budding singing group initially featured only occasionally, but with the advent of conductor Roman Makarius given new impetus to the expansion of the repertoire and the tenth season of performing a concert with a separate program. HPS Kladno repertoire is divided into blocks and presented concerts of traditional and occasional performances. The College cooperates with solo artists and symphony orchestra, presents annually abroad. Active musical work is rich and HPS Kladno belongs to the cultural life of the city whose name it bears in its name. The membership of the choir is made up almost a third of teachers. The questionnaire survey demonstrated reflection of the choir membership in their teaching practice. Use of the choral repertoire for singing, listening and educational activities. Educators also use suggestions from the style of management staff. A significant contribution to the development of the musicality of each member of the targeted work with voice, music skills and expanding awareness of the musical heritage of other nations.
Keywords:
choir; community singing; persnoality artistic director; personal development of musicality; repertoire; teacher of music; osobnost uměleckého vedoucího; osobní rozvoj hudebnosti; pěvecký sbor; repertoár; sborový zpěv; učitel hudební výchovy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/43610