Original title:
Dramatická tvorba Niny Sadur
Translated title:
Nina Sadur as a playwright
Authors:
Dvořáková, Iva ; Ulbrechtová, Helena (advisor) ; Ryčlová, Ivana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá dramatickou tvorbou ruské spisovatelky a autorky divadelních i rozhlasových her Niny Sadur, jejíž tvorba spadá do období od poloviny 80. let do současnosti. Práce si klade za cíl představit základní rysy její poetiky, a to především prostřednictvím interpretací dvou vybraných her - Morokob a Milenkij, ryženkij. První hru je možné nazvat metafyzickým dramatem, v analýze je věnována pozornost dvěma propojeným rovinám a . Hra Milenkij, ryženkij vznikla převedením již existujícího syžetu (Niny Sadur) z povídkové formy do formy rozhlasové hry. Práce si všímá významových změn, ke kterým transformací žánru dochází. Dále věnuje pozornost kritické diskuzi, která byla r. 2003 opublikována pod názvem Who Is the Cute Little Redhead a zabývá se možnými významovými rovinami povídky/rozhlasové hry. Kromě analýz dvou konkrétních her bakalářská práce shrnuje dostupnou sekundární literaturu a vymezuje těžiště zájmu badatelů. V práci jsou uvedeny základní životopisné údaje Niny Sadur, chronologický výčet jejích děl, je zde zmíněna problematika se zařazením autorky do některého z literárních proudů objevujících se v Rusku od konce 70. let.The thesis deals with dramatic work of a contemporary Russian author Nina Sadur (writing since the mid-eighties). Its object is to present main features of her poetics primarily by interpretation of two selected plays - Morokob and Milenkii, ryzhenkii. The first play could be conceived as a metaphysic drama. Its analysis pays attention to two mutually connected levels - those of and of . The second play is based on an older Sadur's subject transposed from the former novel to a radio play. The thesis is concerned with the shifts of meaning caused by this transposition as well as with a critical discussion issued in 2003 and titled Who Is the Cute Little Redhead? exploring various layers of meaning of the novel/radio play. The next part summarizes the available secondary literature, specifies the focus of scholar interest, contains the essential bibliographic data of the author as well as the chronology of her dramas and it lastly mentions the issue of her subsumption under one of the literary movements appearing in Russia since the end of the seventies.
Keywords:
contemporary drama; Nina Sadur; radio play; Russian drama; Russian literature; theatre play; divadelní hra; dramatická tvorba; Nina Sadur; rozhlasová hra; ruská literatura; ruské drama; současné drama
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/43459