Original title:
Možnosti uplatnění dramatické výchovy ve Školním vzdělávacím programu základní školy
Translated title:
Opportunities of applying drama education in the Scholastic educational program of the elementary school
Authors:
Holemá, Irena ; Spilková, Vladimíra (advisor) ; Marušák, Radek (referee) ; Provazník, Jaroslav (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Možnosti uplatnění dramatické výchovy ve Školním vzdělávacím programu základní školy ABSTRAKT Klíčová slova: dramatická výchova, Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, zavádění nového předmětu do výuky, učitelsky akční výzkum, klíčové kompetence Dizertační práce se zabývá analýzou procesu zavádění nového předmětu zakotveného ve školním vzdělávacím programu dané základní školy do praktické výuky. Tímto předmětem je vzdělávací předmět dramatická výchova. V teoretické části práce jsou na základě odborné literatury zpracována nejzásadnější východiska a okolnosti, která velkou měrou ovlivnila rozvoj oboru dramatická výchova, a přispěla k jejímu vstupu do škol. Pozornost je věnována tématům principů transformace českého školství, principů humanizace škol, projektům školské reformy a problematice klíčových kompetencí. Představeny jsou studie mapující četnost a rozsah zavádění dramatické výchovy v českých školách v konkrétních regionech. Cílem výzkumné části práce je formou učitelského akčního výzkumu, který umožňuje osobní účast v procesu zavádění dramatické výchovy do výuky, analyzovat při realizaci praktické výuky a na základě systematického vytváření podrobných záznamů tento proces a vyhodnotit možnosti dramatické výchovy v rámci základního vzdělávání, především v oblasti rozvíjení klíčových kompetencí.Opportunities of applying drama education in the Scholastic educational program of the elementary school ABSTRACT Key words: drama education, Scholastic educational program for elementary schooling, implementing new courses into classwork, pedagogical research, key competencies. The dissertation work pursues an analysis of the process of implementing new subject matter anchored in the scholastic educational program of a given elementary school into the practical classwork. This subject is the educational subject of drama education. In the theoretical section of the work, based on the specialist literature, are compiled the fundamental assumptions and circumstances, which influenced to a high degree the development of the sphere of drama education and contributed to its entry to the schools. Attention is paid to the topics of the principles of the transformation of Czech education, to the principle of the humanization of the schools, to the projects of school reform and the issues of the key competencies. Presented are studies mapping the frequency and the scope of the implementation of drama education in Czech schools in specific regions. The objective of the research section of the work is to analyze this process through a form of pedagogical research permitting personal participation in the process of...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/41708