Original title:
Kabalistické zdroje ve filosofii Giovanni Pica della Mirandola
Translated title:
Kabbalistic sources in the philosophy of Giovanni Pico della Mirandola
Authors:
Herůfek, Jan ; Neubauer, Zdeněk (advisor) ; Hladký, Vojtěch (referee) ; Nejeschleba, Tomáš (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem předložené disertace je renesanční humanista Giovanni Pico della Mirandola (1463-1494), zvaný princeps concordiae (kníže svornosti). Svou pozornost jsem soustředil především na aplikaci prvků židovské mystiky v Picově filosofickém korpusu. Vycházím z jedné jeho zakázané a v konečném důsledku odsouzené heretické teze: "Žádná věda nás více neujišťuje o Kristově božství než magie a kabala." Pico tuto tezi posléze obhajoval v pátém oddílu Apologie, O přirozené magii a křesťanské kabale. O něco později se kníže svornosti vrátil ke stejnému tématu, nejprve v nedokončeném spise Commento, posléze v pozdních dílech Expositiones in psalmos a konečně ve spise Heptaplus. V první kapitole "Picova cesta k židovské mystice" začleňuji Pica do historického kontextu. Důraz kladu jednak na jeho formační cestu za filosofickým poznáním, jednak na Picovo využití filosofických a teologických znalostí v poměrně ambiciózním, ale ne příliš úspěšném projektu v podobě Devíti set tezí. Krach disputace a následné odsouzení tezí se mi stalo příležitostí k rozvinutí teze o magii a kabale ve dvou následujících tématických částech. Kapitola "Pico a magie" je věnována konceptu magie a nekromantie. Je však nutno podotknout, že Pico nikdy a nikde neuvažoval pouze o magii, ale vždy ji uváděl do vztahu s astrologií či kabalou. Jestliže v...This work deals with Mirandola's concept of natural magic and Christian Cabala. I based my study on Pico's prohibited heretic thesis: "There is no science that assures us more of divinity of Christ than magic and Cabala." Pico defended this thesis in the fifth part of Apology. Later Princeps concordiae returned to the same topic, at first in the incomplete work Comentto, then in his late works Expositiones in psalmos and Heptaplus. In the first chapter I incorporate Pico into the historical context. I put emphasis on both Pico's way to philosophical knowledge and his application of philosophical and theological knowledge in the 900 Theses, which was an ambitious but not very successful project. I used the failure of the disputation and the subsequent condemnation of the theses as a starting point for developing the thesis on magic and Cabala in the two following parts. The next chapter focuses on Pico's concept of magic and necromancy. It is necessary to say that Pico never dealt only with magic, but he always related it to astrology or Cabala Defending the status of these sciences in Apology against his opponents, Princeps concordiae followed his division of sciences, introduced earlier in Oratio. Pico related his curriculum scientiarum to the pseudo-Dionysian process. Dialectics and moral philosophy were...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/34903