TY - THES TI - Televizní lifestylové pořady : fenomén maskulinity, proměny a úspěchu TT - TV lifestyle magazines : the phenomen of masculinity, makeover and success AU - Horáčková, Lucie AB - Diploma thesis "TV Lifestyle Magazines : Phenomenon of Masculinity, Makeover and Success" mostly deals with the concepts of life-style, taste, makeover a masculinity and their factual manifestation in particular television shows. In its theoretical part the thesis defines fundamental themes and concepts based on literature, especially according to Pierre Bourdieu, Dick Hebdige and Michel Foucault. The concept of life-style has gained much importance in contemporary society, because it's actually the style of life which has become the most important principle of social clustering. One of the first sociologists to reflect on the concept of life-style was Pierre Bourdieu. His conception of life-style is based on stratification and social inequalities. These inequalities are - according to Bourdieu - the product of deep structural inequalities underlying the society as a whole. The thesis also concerns with style as intentional communication, hegemony and resistence as perceived by Dick Hebdige. The body and the process of moulding it into the shape of disciplined bodies is the subject of another part of the thesis. Further on the thesis deals with the problem of body and masculinity, and above all with the process of building its image in the media. Two types of masculinity are defined; first hegemonic... AB - Diplomová práce "Televizní lifestylové pořady : fenomén proměny, maskulinity a úspěchu" pojednává o televizních magazínech typu proměna a o normách maskulinity, které tyto pořady konstruují. V teoretické části se práce zabývá otázkami životního stylu, kulturního kapitálu, těla, symbolického násilí a kulturní aristokracie tak, jak je definuje Pierre Bourdieu. Dále se práce zabývá tématem stylu jako záměrné komunikace, hegemonie a rezistence, jak je pojednává Dick Hebdige. Tělo a jeho umravňování do podoby těl ukázněných tak, jak tuto praxi popisuje Michel Foucault, je předmětem další části práce. Dále se práce zabývá otázkou těla a maskulinity, a zejména tím, jakým způsobem je maskulinita konstruována v mediálních sděleních. Definuje dva typy maskulinity, a to maskulinitu hegemonní a maskulinitu konzumní neboli metrosexualitu. Fenomén proměny jakožto televizního formátu je předmětem dalších kapitol, které se zabývají zákonitostmi televizních formátů, jejich složek, narativity atd. V analytické části se práce zabývá dvěma lifestylovými televizními pořady typu proměna, a to pořadem Vypadáš skvěle!, který vysílala Česká televize, a pořadu Peklo s Landou z produkce internetové televize Stream. Tyto pořady mají za cíl pomoci "obětem" proměny v cestě za kvalitnějším životním stylem a modernějším vzhledem. Mimo... UR - http://hdl.handle.net/20.500.11956/25472 UR - http://www.nusl.cz/ntk/nusl-280468 A2 - Wolák, Radim A2 - Reifová, Irena LA - cze KW - vzhled KW - television KW - hegemonic masculinity KW - maskulinita konzumní KW - televize KW - maskulinita hegemonní KW - consumer masculinity KW - makeover KW - styl KW - style KW - proměna KW - appearance PY - 2010 PB - Univerzita Karlova, Ovocný trh 5, 116 36 Praha 1, http://cuni.cz/ ER -