Název:
Simulace automobilového provozu
Překlad názvu:
Simulation of Car Traffic
Autoři:
Gregor, Ivan ; Hladík, Milan (oponent) ; Pudlák, Petr (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2006
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá popisem podstatných částí programu, který simuluje automobilový provoz. Popisuje reprezentaci silniční sítě, agentů, průběh simulace a její výstup. Dále popisuje některé výsledky dosažené při simulaci konkrétních dopravních situací. Na konci práce je také uvedeno srovnání programu s multiagentnímy systémy. Silniční síť se skládá ze silnic a křižovatek, které jsou řízené světelnou signalizací. Uživatel programu může v simulaci pozorovat chování různých agentů. Jedinou podmínkou je, aby třída reprezentující agenta implementovala jednotný interface. Agentem se rozumí auto a řidič dohromady. Je to autonomní objekt, který se pohybuje po silniční síti v rámci daných omezení simulace. Chování agentů je tedy omezeno pravidly simulace. Agenti jsou případně simulací usměrňováni, aby nedošlo ke kolizi nebo k porušení pravidel silničního provozu. Výstup simulace použijeme pro porovnání úspešnosti jednotlivých strategií agentů, co se týče doby jízdy nebo spotřeby paliva.This bachelor's thesis describes the main components of the program that simulates the car traffic. It describes the representation of road system, agents, simulation in progress and its output. It also describes several results reached during the simulation of concrete traffic situations. Moreover, the comparison between this program and multiagent systems is included in the end of this thesis. The road system consists of roads and crossroads which are controlled by traffic lights. The user of this program can observe different agent's behaviour. The only condition is that the class that represents an agent implements a uniform interface. The term agent means the car and its driver together. It is autonomous object that moves inside the road system respecting given limits of the simulation. Consequently, behaviour of agents is limited by the simulation rules. Agents are possibly controlled by simulation in order to avoid collisions and not to break traffic rules. The output of the simulation is used to compare the successfulness of individual strategies of agents in terms of length of the drive or fuel usage.