Original title:
Vnímání známkování a slovního hodnocení učiteli, žáky a rodiči.
Translated title:
The Perception of Marks and Written Assessment by Teachers, Pupils and Parents
Authors:
Zedníková, Martina ; Stará, Jana (advisor) ; Linková, Marie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2006
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Svou diplom ovou práci jsem zam ěřila na problem atiku vním ání znám kování a slovního hodnocení učiteli, žáky a rodiči na prvním stupni ZŠ. V teoretické části jsem se podrobně zabývala názory teoretiků. Soustředila jsem se na pojem hodnocení, typy a funkce hodnocení a dále pak již na samotné slovní hodnocení a tradiční klasifikaci (známkování). Provedla jsem teoretickou analýzu výhod a nevýhod zkoum aných forem hodnocení. Cílem em pirické části byl průzkum a následně zhodnocení situace, na kolik se shodují či liší názory teoretiků s praxí ve školách. Chtěla bych zdůraznit, že dle mého názoru vyplývají z výzkum u dva nej důležitější poznatky. Není ideální ani jeden způsob hodnocení, ale kom binace a využití obou, tj. ja k slovního hodnocení, tak i tradičního znám kování. Při hodnocení hrají také velm i důležitou roli i rodiče. Ti svojí spoluprácí s dětm i a školou napom áhají k tomu, aby se na hodnocení podíleli učitelé a žáci společně. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)My diploma paper is focused on perceiving the issue o f m arking and verbal evaluation at the prim ary schools by teachers, pupils and parents. In the theoretical part I investigated the ideas o f theorists. I concentrated on the concepts o f evaluation and assessm ent, the types and functions o f evaluation and verbal evaluation and marking. I carried out a theoretical analysis o f the advantages and disadvantages o f the exam ined forms of evaluation. The aim o f the practical part was to research and consequently estim ate the current situation, particularly to w hat extent are theorist's opinions related to / different from the school practice. I would like to em phasize that, according to my opinion, two most im portant conclusions come out of my research. None of the discussed w ays of evaluation is more convenient - the best w ould be to com bine and utilize both of them. The parents play indispensable role in the evaluation process. Their cooperation w ith the children and the school helps to shape the evaluation in the w ay that the assessm ent is created by both - the teachers and the pupils. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/3910