Original title:
Vstup české firmy na polský trh
Translated title:
The entry of the Czech company into the Polish market
Authors:
Homolová, Hana ; Černá, Iveta (advisor) ; Hinčica, Vít (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce popisuje vstup české firmy na polský trh. Hlavním cílem práce je zmapovat polský trh jako takový a popsat proces vstupu firmy do tohoto teritoria v podobě vlastní pobočky. K přiblížení situace na polském trhu slouží okleštěná PEST analýza. První kapitola se zabývá metodami a ukazateli, které jsou v práci využívány. Druhá kapitola obsahuje obecné informace o Polské republice. Třetí, nejrozsáhlejší kapitola, charakterizuje polský trh z konkrétních úhlů pohledu vybraných faktorů dle PEST analýzy. Nejpodrobněji se zabývá ekonomickými faktory a ukazateli konkurenceschopnosti, naopak nejméně se věnuje sociálním faktorům. V technologických faktorech jsou zdůrazněna hlavně perspektivní odvětví pro podnikání. V politicko-právních faktorech je zdůrazněno hlavně právní prostředí a podmínky založení společnosti v Polsku. V poslední části jsou uvedené konkrétní zkušenosti z praxe, které se vztahují k založení společnosti v Polsku.This thesis contains information on the entry of Czech firms into the Polish market. The main goal is to provide a complete overview of the Polish market and describe the process of entry of the Czech company into this territory as its own branches. According to the truncated PEST analysis describes the situation on the Polish market. The first chapter deals with methods and indicators that are used at work. The second chapter provides general information about the Republic of Poland. The third, most extensive chapter describes the Polish market from specific angles of selected factors according PEST analysis. This chapter deals in details with economic factors and indicators of competitiveness, while the least is dedicated to social factors. Under the technological factors there are promising sectors for business emphasized particularly. In politic-legal factors there are highlighted mainly legal environment and conditions for establishing a company in Poland. The last part contains specific experience that related to the founding of the company in Poland.
Keywords:
company foundation; competitive ability; Pest analysis; Poland; promising sectors; konkurenceschopnost; pespektivní odvětví; PEST analýza; Polsko; založení společnosti
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/52701