Název:
Vliv značky na kupní chování spotřebitele
Překlad názvu:
The influence of brand on consumer buying behavior
Autoři:
Aliapulios, Telis ; Vokáčová, Lucie (vedoucí práce) ; Ludmila, Ludmila (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Nakladatel: Česká zemědělská univerzita v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá vlivem značky Apple na kupní chování spotřebitele. Cílem práce je posoudit vliv značky na kupní chování spotřebitele na trhu s chytrými mobilními telefony, ze kterého vzejdou doporučení pro společnost Apple, jak by měla posílit svůj vliv na tomto trhu. Teoretické část práce klade důraz na popis marketingového mixu, teorii značky a kupního chování spotřebitele. Ve vlastní části diplomové práce, která je podložena prostudovanými sekundárními daty, je na úvod charakterizována společnost Apple, její strategie budování značky, situace na trhu s chytrými mobilními telefony, spolu s marketingovými nástroji, které Apple na tomto trhu používá. Jádrem praktické části práce je zpracování kvantitativního dotazníkového šetření v elektronické podobě, kterému předchází kvalitativní předvýzkum provedený na sedmi majitelích telefonu iPhone. V dotazníkovém šetření, kterého se zúčastnilo 154 respondentů, byly sledovány názory a postoje dotazovaných na značku Apple. Zde se vyjádřili majitelé různých značek chytrých telefonů a také respondenti, kteří vlastní chytrý telefon značky Apple. V kapitole zhodnocení výsledků a doporučení jsou odpovědi obou skupin komparovány, a spolu s prostudovanými sekundárním daty slouží k sestavení několika doporučení pro značku Apple na tomto trhu. Téměř tři čtvrtiny vlastníků všech značek chytrých mobilních telefonů vnímají ceny těchto přístrojů jako příliš vysoké a stejně situaci hodnotí o něco více jak polovina vlastníků telefonů iPhone. U této skupiny je však citlivost na vnímání nastavení ceny chytrých telefonů značky Apple do určité míry snížená. Jedním z důležitých doporučení pro společnost Apple je to, že musí efektivněji komunikovat nastavení cen chytrých mobilních telefonů a svoji cenovou politiku vůči spotřebitelům napříč jednotlivými státy, tak aby si dokázala získat ještě více spotřebitelů z řad studentů a prvouživatelů značky. Toho dosáhne například tím, že jim nabídne levnější model chytrého telefonu vyšší střední třídy. V případě spokojenosti pak mohou spotřebitelé přejít na prémiové chytré telefony a ostatní produkty této značky.The diploma thesis concerns with influence of Apple brand on consumer buying behavior. The aim of thesis is to qualify the influence of brand on consumer buying behavior on smartphone market. From this conditions will arise the recommendations to Apple company, how is possible to bolster its position on mobile phone market. The theoretical part of thesis place emphasis on description of marketing mix, brand theory and consumer buying behavior. Practical part is based on studied secondary data. There is detailed description of Apple company its brand building strategy, situation on smartphone market with marketing instruments, that are used on this specific market. Quantitative questionnaire survey performed in electronical form creates a core of the practical part of the thesis and is preceded by qualitative pre-survey on seven iPhone users. Precisely 154 respondents participated on questionnaire survey that observed thoughts and judgements of questioned people about Apple brand. There are included opinions of owners, that own various smartphone brands and also respondents from the group of Apple iPhone users. The responses of both groups are in the chapter of appraisal results and conditions compared along with studied secondary data. These outcomes of questionnaire survey and secondary data are used as a framework to completion several recommendations for Apple brand and the whole company on this market. Almost three quarters of owners, that use all chosen smartphone brands, perceive the prices of Apple smartphones as overly high. Just as the first group evaluates the situation a bit more than half of the iPhone users, although inside this group is a lower sensitivity on Apple products price perception. One of the important recommendation for Apple company is to be more efficient in communication about the adjustment of its smartphone prices and pricing policy towards to consumers across the countries. It is necessary to obtain more consumers from a group of new Apple brand users and students. These expects the offer of cheaper smartphone in high quality medium category. In case of their satisfaction is there scope for Apple to offer them its premium smartphones in the top category.
Klíčová slova:
Apple Store; chytrý mobilní telefon; identita značky; inovace; kupní chování spotřebitele; marketingový mix; výzkum spotřebitele; značka