Original title:
Role regionálního produktu v regionálním rozvoji
Translated title:
Role of regional product in regional development
Authors:
Moravová, Petra ; Varvažovská, Pavla (advisor) ; Miloš, Miloš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Cílem této práce je návrh možností, jak využít regionální produkty pro rozvoj regionu k posílení sounáležitosti a soudržnosti s daným krajem spolu s důrazem na identitu a kulturní dědictví. Práce porovnává regionální produkty ve dvou konkrétních oblastech odlišných zemí, a to Klatovska v České republice a Pays du Revermont ve Francii. Charakterizuje konkrétní prostředí, úlohu regionálních organizací, vymezení kvality, certifikaci původu a značení regionálních tradičních potravin. Provedené kvantitativní a kvalitativní šetření ukazuje, že zájem o tradiční produkt u spotřebitelů je vysoký a je zřetelná spojitost mezi spotřebitelem, regionálním produktem a konkrétním regionem. Národní hrdost a důležitost ochrany kulturního dědictví se ukázala jako jedna z priorit dnešní doby. Výsledky práce mají umožnit praktickou využitelnost. Mohou být užitečnou informací a podkladem pro představitele města v otázkách dalšího rozvoje regionu a spolupráce v různých oblastech v rámci národní i mezinárodní úrovně.
The aim of this work is proposal of possibilities how to use regional products for regional development, to strengthen togetherness and cohesion with the given region together with an emphasis on identity and cultural heritage. This work compares regional products in two specific areas of different countries , Klatovsko in the Czech Republic and the Pays du Revermont in France. The work characterizes a particular environment, the role of regional organizations, the definition of quality, certification of origen and labeling local traditional foods. A quantitative and qualitative survey shows that interest in traditional product by consumers is high and obvious connection between the consumer, regional product and particular region. National pride and the importance of protecting of cultural heritage has showed to be one of the priorities of our epoch. The results of this work eneble practical utility. They can be useful information and base for municipality of city on issues of other development of the region and cooperation in various areas within the national and international level.
Keywords:
Appellation d´origine controlée (AOC); certifikace původu; Group d´action Locale (GAL); Místní akční skupina (MAS); region; regionální politika; regionální potravina; regionální produkt; regionální rozvoj; regionální značka