Original title:
Chudoba v divadle.
Translated title:
Poverty in Theater
Authors:
Krtičková, Anna ; SMOLÍK, Robert (advisor) ; MATÁSEK, Petr (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Předmětem diplomové práce Chudoba v divadle je zamyšlení nad motivacemi, důsledky a významem dobrovolně zvolené chudoby - skromnosti v kontextu současného divadla. V první části práce je toto téma představeno v obecné rovině a ve vztahu k osobnosti svatého Františka z Assisi, který není jen zásadní postavou středověké spirituality, ale je také zdrojem inspirace pro mnohé současné tendence, hnutí i jednotlivce žijící v dobrovolné skromnosti. V následující části se zaměříme na chudobu v oblasti umění a zejména divadla. V poslední části práce je zdokumentován vznik autorského představení Pouť, které je inspirováno právě životem svatého Františka a pěším putováním Itálií, které celému projektu předcházelo.The submitted thesis Poverty in Theatre is a reflexion of motivation, consequences and importance of voluntary poverty-modesty in the context of contemporary theatre. The opening part of the text introduces the theme from general point of view in relation to the personality of Saint Francis from Assisi, who is not only the iconic figure of the medieval spirituality, but also becomes the source of inspiration for contemporary tendencies and movements and individuals dealing with poverty. The main part of the theses is focused on poverty in the field of art-primarily theatre. The last part describes the creation of the author's performance Pouť, that was inspired by the life of Saint Francis and by the pilgrimage through Italy, which preceded the whole project.
Keywords:
chudoba; divadlo; František z Assisi, svatý, 1182-1226; mýtus chudého umělce; náboženské poutě
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8413