Original title:
Směřování k naplněnému sdělení
Translated title:
Towards a Fullfilled Communicatiohn
Authors:
Hamzová Pulicarová, Irena ; ČUNDERLE, Michal (advisor) ; VYSKOČIL, Ivan (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Autorka si v této práci klade otázku po míře a kvalitě sdělnosti a věrohodnosti v mluvním i celkově osobnostním projevu šesti současných kazatelů katolické církve. Jejich projev zkoumá především z hlediska kritérií, formulovaných psychosomatickým přístupem k veřejnému vystupování. Jeho základní principy charakterizuje v příslušných kapitolách jako připravenost vědomě, tvořivě a dialogicky existovat ve veřejném prostoru. Tedy také vědomě a fyziologicky co nejkvalitněji, v souladu psychického a somatického, se projevovat svým tělem, hlasem a řečí. A to ve vztahu k sobě, k dané mluvní situaci (ke kázání/ homilii) a k těm, kdo jí jsou přítomni.In this dissertation, the author questions the degree and quality of communicability and credibility of speech act and generally personal expression of six contemporary preachers of the Catholic Church. Their expression is studied primarily from the standpoint of criteria set by the psychosomatic approach to public performance. Its main principles are characterised in relevant categories as a readiness to consciously, creatively and dialogically exist in the public space. This also means to express oneself with one?s body, voice and speech consciously and physiologically as well as possible, the psychic being in line with the somatic. All this in relation to oneself, to the given speech situation (to the sermon/homily) and to those who are present to it.
Keywords:
dialogická jednání; hlasová výchova; kazatelé; psychosomatika; sdělovací prostředky; verbální komunikace; veřejné vystupování; Česko
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8282