Název:
Světelná atmosféra ve filmovém a výtvarném obraze
Překlad názvu:
The light atmosphere in the film and the visual image
Autoři:
Hubač, Jan ; BRABEC, Jaroslav (vedoucí práce) ; KOBLOVSKÝ, Petr (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Ve své diplomové práci se snažím poznat světlo v jeho různých podobách. Hlavním cílem textu je hledání jednotlivých souvislostí, ale i odlišností mezi stavbou světelné atmosféry ve filmovém a výtvarném obraze. Úvodní část práce se věnuje souhrnu informací o světle jako takovém, o jeho vnímání, šíření a působení na lidskou psychiku. Zabývá se světlem a stavbou světelné atmosféry v jednotlivých historických etapách výtvarného umění a kinematografie. V následujících kapitolách se diplomová práce soustředí na stavbu světelné kompozici v obraze z pohledu kameramana. Na rozborech jednotlivých filmů, jsou představeny konkrétní kameramanské postupy a zejména pak práce se světlem. Závěr textu se věnuje filmovým tvůrcům, kteří se ve své tvorbě inspirovali obrazy, v nichž určujícím fenoménem bylo zacházení malíře se světlem a světelnou atmosférou.In my diploma thesis I?m attempting to understand light in its various forms. The main goal of this thesis is to explore particular connections, but also differences within the framework of atmospheric lighting construction in film and art images. The first part of the text provides a summary of information about light itself, its perception, dispersion and its influence on the human psyche. It also addresses light and the construction of atmospheric lighting in several historical periods of fine art and cinematography.
The following chapters focus on light composition construction as viewed by camera-men. An analysis of a selection of films is used to present specific cinematographic methods, especially those dealing with light. The final part of this thesis explores the work of film artists who were inspired by paintings in which the determining feature was the original artist?s usage of light and atmospheric lighting.
Klíčová slova:
Almendros, Néstor, 1930-1992; analýzy filmových děl; filmový obraz; kameramani; Nykvist, Sven, 1922-2006; práce kameramana; světlo a stín; světlo ve filmu; výrazové umělecké prostředky; výtvarné umění
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/7720