Original title:
Analýza nákupu ve společnosti Retigo s.r.o.
Translated title:
Analysis of purchasing in Retigo s.r.o.
Authors:
Miller, Ondřej ; Vinš, Marek (advisor) ; Pelc, Norbert (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá analýzou nákupu ve výrobním podniku. Pro segmentaci nakupovaných položek jsou v teoretické části představeny analýzy ABC, XYZ a Kraljicovo nákupní portfolio. Práce se dále zabývá systémem hodnocení a výběrem dodavatelů a významem a formulací nákupní strategie. Cílem této práce je prokázat, že správné nastavení systému výběru a hodnocení dodavatelů a vhodné rozdělení kompetencí mezi pracovníky nákupního oddělení je klíčové pro správné fungování celé společnosti. V praktické části dojde k důkladné analýze současného stavu nákupního oddělení ve společnosti Retigo s.r.o., na což bude navazovat doporučení pro reorganizaci nákupního oddělení společnosti, včetně důkladného rozdělení nakupovaných položek, formulace nákupní strategie a rozdělení kompetencí mezi jednotlivé pracovníky oddělení nákupu.This bachelor's thesis analyses purchasing in a manufacturing company. For segmentation of purchased items this paper uses ABC and XYZ analysis, as well as Kraljic purchasing portfolio matrix. This work further deals with a selection and evaluation of suppliers and with the importance and formulation of a purchasing strategy. The aim of this work is to demonstrate the importance of a proper system of selection and evaluation of suppliers as well as the importance of the correct distribution of competencies in between employees. Further this paper thoroughly analyses present situation in the purchasing department of Retigo s.r.o. company. This paper then proposes structural changes within this department, including new segmentation of purchased products, proper formulation of purchasing strategy and assignment of competencies in between employees.
Keywords:
ABC analysis; Kraljic; purchasing; segmentation; selection and evaluation of supplier; strategy; ABC analýza; Kraljic; nákup; segmentace; strategie; výběr a hodnocení dodavatelů
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/35415