Original title:
Analýza úrovně informační gramotnosti studentů VŠ
Translated title:
ICT knowledge level analysis of university students
Authors:
LHOTÁK, Jan Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá analýzou úrovně informační gramotnosti studentů VŠ. Zjišťuje, jaké má nebo by měl mít student vstupní znalosti informatiky. Student by měl rozumět základům informatiky a ovládat základní software. Vstupní požadavky určují RVP a ŠVP. Znalosti studentů na katedře informatiky testuje předmět ITT, jedná se o test z informačních technologií a je nutný k zápisu dalších předmětů na katedře informatiky. Výstupní požadavky na studenty VŠ určuje tvorba závěrečné práce (DP, BP). Autor práce analyzuje ŠVP a RVP informatiky pro SŠ vzdělávání a požadavky katalogů Cermat. Dále analyzuje požadavky jednotlivých kateder. Na základě zjištěných požadavků upraví nebo navrhne novou variantu IT testů. Také vytvoří poloautomat pro opravování výsledků IT testů, software bude umožňovat nahrát soubory od studentů a porovnat je se správným řešením. Software ukáže v procentech správnost vypracování.This work talks about the level of information knowledge of University students. It investigates what kind of knowledge of informatics the entering students have or should have. The students should understands the basics of informatics and be able to operate elementary software. The entry requirements determine RVP and ŠVP. The knowledge of informatics is tested in the ITT subject in an Information Technology test, which is necessary for registration of further subjects at the Department of Informatics. The exit requirements for the University students are set by the creation of their thesis (Bachelors and Masters). The author of the thesis analysis ŠVP and RVP of Informatics for high school education and the information contained in Cermat catalogues. The thesis also analysis the requirements of particular departments. The IT tests will be changed according to the newly discovered requirements. The author will also create a semi automated machine for evaluation of IT tests. The software will enable the students to upload their files and compare them with the correct solution. The software will also show the percentage of success of the results.
Keywords:
CERMAT; content of education; high school graduates; ITT; questionnaire; RVP; ŠVP; absolventi VŠ; CERMAT; dotazník; ITT; obsah vzdělávání; RVP; SW; ŠVP Citation: LHOTÁK, Jan. Analýza úrovně informační gramotnosti studentů VŠ. České Budějovice, 2013. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/27012