Original title:
Oceňování značky jako nehmotného majetku firmy
Translated title:
Valuation of a Trademark as an Intangible Property of a Firm
Authors:
Šťastná, Zuzana ; Hesková, Marie (advisor) ; Vodička, Milan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá oceňováním značky jako nehmotného majetku firmy. Teoreticky je zde pojednáno jaký je rozdíl mezi značkou a ochrannou známkou, jaká je důležitost značky a podstata budování značky. Jsou zde popsány také oblasti, ve kterých je využíváno oceňování značky. Vybraná společnost je v praktické části podrobena několika analýzám a hodnota její značky je zjištěna pomocí metody licenční analogie.Thesis deals with the valuation of a trademark as an intangible property of a firm. In the theoretical part is a treatise on the difference between brand and trademark. There is also explained the importance of brand essence and brand building. It also described the area, benefiting from brand valuation. The selected company is subjected to several analysis and the value of its brand is recognized by the method license analogy.
Keywords:
brand; competition analysis; intangible assets; market analysis; SWOT analysis; trademark; trademark valuation; valuation using Relief from Royalty; analýza konkurence; analýza trhu; metoda licenční analogie; metody oceňování značek; ochranná známka; SWOT analýza; třídění nehmotného majetku; značka
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/14153